Az előzmények része, hogy egy, a beruházást ellenző röpiratot is terjesztettek a településen. Ezt Pap Miklós jegyzi, aki szóvá teszi, hogy csak a Heves Megyei Hírlapból, egy más témával, a szemétszállítási díj drágulásával kapcsolatos cikkből értesültek az átrakó építésének szándékáról. Az állomás szerinte rossz helyen lenne a káli újtelep közvetlen szomszédságában, amely eddig a falu legújabb és legszebb része volt. Ráadásul a szállítás a részben lakott, részben most épülő kompolti újtelepen át történne.
A prezentációval egybekötött fórumon Balázs Zoltán polgármester, Farkas Tiborné, az AVE Hevesi Régió Kft. ügyvezetője és Fekete György, a Keviterv Eger Kft. tervezője beszélt a részletekről. Elhangzott: az egész rendszert koncessziós szerződéssel az AVE Magyarország Kft. működteti majd, e cég üzemelteti Miskolc hasonló rendszerét is. A megvalósítás még az idén megkezdődik, s 2009–2010 folyamán várható az üzembe helyezés. Kompoltra húsz településről érkezik a hulladék, de egyetlen napig sem marad ott. A speciális átrakóállomáson a beszállító gépkocsik közvetlenül egy zárt berendezésbe öntik a szemetet, ahol azt néhány perc alatt hidraulikus géppel összepréselik és konténerekbe „tömik”. Ezeket a zárt konténereket viszi aztán tovább egy speciális teherautó Hejőpapiba. Úgy számolnak, hogy naponta három teherautó hozza Kompoltra a hulladékot, négy konténer telik meg, s azokat egyetlen autó szállítja Miskolc felé.
Nem mellékes körülmény, hogy a rendszer kialakításával egyidejűleg nem csupán annak létesítésére, hanem az érintett települések bezárandó hulladéklerakói rekultivációjának százszázalékos, európai uniós támogatására is lehetett pályázni. A polgármester a fórumon hozzátette: a százmilliós nagyságrendű beruházás komoly közműfejlesztéssel, útépítéssel jár, előreláthatólag munkahelyeket teremt és adóbevételt is hoz a község számára. Utóbbi pénz adott esetben a szemétszállítási díjak bizonyos mértékű kompenzációjára is szolgálhat.

Kompolt a saját rendezési terve szerinti gazdasági-ipari területre képzelte el a létesítményt. Gyakorlatilag a térségben a hulladékszállítást eddig végző, s az AVE-val szerződött Wolf Kft. telephelyének a bővítéséről van szó. Ez valóban a káli–kompolti határon van, pontosabban az eddigi Wolf-telephely Kálban, az új létestmény pedig a terv szerint Kompolton. Ám a „túloldal” Kálban lakóövezet. Nem is véletlen, hogy elsősorban a káli újtelepről érkeztek érdeklődők az iskolai rendezvényre. A már említett Pap Miklós itt hozzászólásában azt fejtegette, hogy a szándék, az alapötlet jónak tűnik, de a helyszínnel akadnak gondok. Bármilyen „steril” legyen is a berendezés, a szemétnek bizonyosan van szaga, a zajszint és a teherautó-forgalom kedvezőtlen környezeti hatása sem elhanyagolható. A káli újtelepről szinte mindenki aláírta azt a petíciót, amelyben tiltakoznak a létesítmény ellen. Hasonló véleményen voltak más hozzászólók is, akadt olyan is, aki egyenesen azt javasolta: írjanak ki a kérdésről ügydöntő helyi népszavazást. A kompolti beruházás hátrányaitól a káliak szenvednek majd – mondták.
A felvetésekre válaszként elhangzott: a terv jelenleg előkészítő szakaszban van, meg fognak vizsgálni a helyszínt illetően más alternatívákat is. A polgármester kiemelte, hogy egy-másfél hónapon belül közmeghallgatást tartanak, mindenki véleményét meghallgatják, s ott lesz a teljes képviselő-testület, amely jogosult dönteni az ügyben, akár az esetleges népszavazásról is. Arra viszont felhívta a figyelmet, hogy ha Kompolt önkormányzata tűz ki referendumot, azon bizony csak a kompoltiak voksolhatnak.
Balázs Zoltán a történtek kapcsám elmondta azt is: megvizsgálják a szakhatósági engedélyeket, az eddigi történéseket. Ám az indulatok nem vezetnek sehová, ráadásul a gátjai lehetnek a két község együttműködésének. Indulatokat könnyű gerjeszteni Kompolton is, ahonnan még a tanácsi rendszerben egy tollvonással vettek el és adtak Kálnak harminc hektár területet és ezer lakost, a legdinamikusabban fejlődő településrészt. Ez most a káli újtelep. A rendszerváltás óta két alkalommal is rendeztek népszavazást a visszacsatolásáról, de egyik sem volt eredményes. Akkor lehetett volna másként is dönteni, most viszont kissé visszás Kompolt belügyeibe avatkozni a szomszédból. Az iparterület fejlesztésébe, átminősítésébe Kompolt több millió forintot fektetett.

Szakemberek bevonásával tájékozódtunk arról, hogy az átrakó állomás – amely pusztán konténerek cseréjét jelenti és semmiképpen sem szemétlerakót – jelenleg szakmai felülvizsgálatokon esik át. Az építésügyi és a környezetvédelmi hatóságok vizsgálják az önkormányzatok kifejezett kérésére. Ennek függvénye,hogy egyáltalán megvalósítható-e ez a beruházás. Hangsúlyozom, hogy testületünk a személyes bejárást követően – ahol megnéztünk egy ilyen átrakót – azt vallja, hogy ez egy kifejezetten szakmai kérdés, ahol mi ahhoz ragaszkodunk, hogy a környezetvédelmi szempontok teljeskörűen érvényesüljenek, és a környezetet nem zavaró beruházás készülhessen el. Fontosnak tartom itt megjegyezni, hogy a rendezési tervünk egy igen szigorú feltételrendszert állít fel pontosan a lakosság védelme érdekében. Ehhez ragaszkodunk, és ez biztosítja, hogy nem lehet akármilyen beruházást itt véghezvinni. Ezt a rendezési tervet néhány évvel ezelőtt lakossági fórumon bemutattuk, megtekinthető volt a Hivatalban. Sokan meg is nézték és véleményezték. A szomszédos káli önkormányzatnak is megküldtük, akik a jogszabályoknak megfelelően szintén véleményezték és azt jelenlegi formájában elfogadásra javasolták.
Ez a terv többmilliós telekeladási, hosszú távon pedig jelentős adóbevételre számíthat, mely további fejlesztéseket tesz lehetővé a faluban, vagy éppen a szemétszállítási díjak csökkentését teszi lehetővé.
A beruházáshoz szorosan kapcsolódik, hogy a Sport utca szilárd burkolatot kap. Ez az út kiszélesítésre, megerősítésre és teljeskörű kiépítésre kerül, sőt, a biztonságos közlekedés okán járdaépítésre is sor kerül.